İNGİLTERE’DE BAYRAK TARTIŞMASI
İngiltere’nin birçok şehrinde evlere, sokak lambalarına asılan binlerce bayrak ülkede milliyetçilik ve ırkçılık tartışması başlattı. Anketlerde önde olan aşırı sağ ise bu tartışmadan nemalanarak oylarını artırma peşinde.
Her şey İngiltere kadın futbol takımının temmuz ayında ikinci kez üst üste Avrupa şampiyonu olmasıyla başladı. Zaferi kutlamak için ülkenin dört bir yanı İngiltere’yi simgeleyen beyaz üzerine kırmızı haçlı Aziz George ve Büyük Britanya’yı simgeleyen bayraklarla donatıldı. Ağustos ayında binlerce bayrak daha ortaya çıktı ve çoğu sokak lambalarına asıldı. Bayrakları asan gruplar BBC’ye, gurur ve vatanseverlik duygularının kendilerini motive ettiğini söylediler. Ancak diğerleri, İngiltere’de göçmenler konusunda gerginliğin tırmandığı bir dönemde bunun kışkırtıcı olduğunu belirttiler.
Bu konu, belediyeler için de baş ağrısına neden oldu. Midlands’daki bazı yetkililer, bayrakların sokak lambalarından kaldırılıp kaldırılmayacağı konusunda birkaç gün içinde tutumlarını değiştirdi. Birmingham Belediye Meclisi, güvenlik nedeniyle sokak lambalarına asılan yüzlerce İngiltere ve Birleşik Krallık bayrağını indireceğini açıklayınca tartışma çıktı. Şehrin dört bir yanında bayrakların hızla asıldığını gören Birmingham Belediye Meclisi, bakım çalışmaları nedeniyle 15 Ağustos’ta bayrakları sokak lambalarına ve diğer sokak mobilyalarına asan sakinlere bir güvenlik uyarısı yayınladı. Bir sözcü, yetkililerin sokak lambalarını enerji tasarruflu LED aydınlatmaya geçirdiğini ve yılbaşından bu yana şehir sokaklarından yaklaşık 200 afiş ve bayrağı kaldırdığını söyledi “Lamba direklerine izinsiz nesneler asan kişiler, kendi hayatlarını ve sürücülerin ve yayaların hayatını tehlikeye atıyor olabilir” dedi. Ancak, birçok kişi sosyal medyada belediye meclisinin bayrakları kaldırmak istemesinin nedenini sorguladı. Birkaç gün sonra bayrakların asıldığı Londra’nın Tower Hamlets semtinde ise belediye çalışanları bazı bayrakları indirirken fotoğraflandı ve bu durum toplumda öfkeye yol açtı.
‘BAYRAKLARI YÜKSELTİN’
Bir gecede Bromsgrove ve Worcester’daki Worcestershire, Bradford, Newcastle ve Norwich dahil olmak üzere diğer şehir, kasaba ve köylerde de bayraklar ortaya çıkmaya başladı. Sosyal medyada “Bayrakları Yükseltin Operasyonu” isimli bir kampanya başlatıldı. İnsanlar, bayrakları mümkün olduğunca yükseğe asmak için sepetli vinçler ve merdivenler kullandıkları fotoğraflarla görüntülendi. Birmingham ve çevresinde Birleşik Krallık bayrakları ve Aziz George haçları asılması kampanyalarına destek olmak için 18.000 sterlinin üzerinde para toplandı. Ayrıca 4.000’den fazla kişi, yerel yetkililerin bayrakları kaldırmayı durdurması için bir dilekçe imzaladı.
NEDEN TARTIŞMA KONUSU OLDU?
BBC’ye göre bayrakların asıldığı bölgede yaşayan bazı insanlar bu görüntüyü görmekten memnunken, diğerleri ise bayrakların kendilerini korkuttuğunu söyledi. Bazıları, Aziz George bayrağının aşırı sağcı gruplarla ilişkilendirilmesi nedeniyle bu hareketin ardındaki nedeni sorguladı. Kings Heath’teki Woodthorpe Road yakınlarında yaşayan ve bir kavşak vandalizme uğrayan bir adam, bunun “vatanseverlik değil, yabancı düşmanlığı için bir bahane gibi” olduğunu söyledi. Kings Heath’te yaşayan başka bir kadın ise “Beni çok rahatsız ediyorlar ve beni temsil etmiyorlar” dedi. İşçi Partisi’nin önde gelen isimleri tartışmaya pek girmedi. Ancak büyümesi üzerine Başbakan Keir Starmer’ın sözcüsü “Başbakan her zaman İngiliz olmaktan duyduğu gururdan ve vatanseverliğinden bahsetmiştir. Vatanseverlik onun için her zaman önemli olacaktır” açıklaması yapmak zorunda kaldı.
Önyargı ve tehdit havası
Sol görüşlü Guardian gazetesi “Gururun değil önyargının sembolü olan bayraklar ve belirgin bir tehdit havası. 2025 İngiltere’sine hoş geldiniz” başlıklı bir analiz yazısı yayınladı. Yine sol görüşlü Independent, “Aşırı sağcı ve milliyetçi partiler Aziz George bayrağını benimsedikleri günden bu yana, bu bayrağın varlığı göçmenler için ‘Burada istenmiyorsunuz’ anlamına gelmeye başladı” diyerek bayrağın hissettirdiklerini şöyle anlattı: Tarihsel olarak, Aziz George bayrağı dalgalandığında ırkçılık da hemen ardından gelir. Bu, 1970’lerde aşırı sağcı, faşist Ulusal Cephe partisi tarafından İngiliz bayraklarının nasıl kullanıldığına dair bir evrimdir. O zamanlar, parti üyeleri Ealing’deki Southall gibi göçmenlerin çoğunlukta olduğu kasabalara baskınlar düzenler, bayraklarını taşır ve daha sonra hak iddia ettikleri bar ve işyerlerinin üzerine asarlardı. İngiliz Ulusal Partisi, 2000’lerde Aziz George bayrağıyla bu eğilimi sürdürdü. Birçok bayrak özgürlük ve bağımsızlık çağrısı yaparken, İngiltere’nin sömürgeci tarihi, bayraklarının evlerin ve barların dışında dalgalandığında genellikle farklı bir anlam taşıdığı anlamına geliyor. İddia ettikleri özgürlük ve bağımsızlık, savunmasız bir topluluk olan göçmenler ve mültecilerin aleyhine.
AŞIRI SAĞA YARIYOR
İngiltere’nin özgürlükle ilgili herhangi bir sorunu olmadığı bir dönemde bayrak asmak, daha sinsi bir niyeti ortaya koyuyor. Bu bir gurur meselesi değil, bir mesaj verme meselesi. Sağcı Telegraph gazetesi ise “Bu, İngiliz devriminin başlangıcı mı? Aziz George’s Cross altında son günlerde düzenlenen gösteriler, ülkenin kim olduğunu ve kim olmak istediğini sorguladığını ortaya koyuyor” diyerek bayrak kampanyasına tam destek verdi. Hatta kampanyanın arkasında olduğu belirtilen aşırı sağcı Reform Partisi lideri Nigel Farage’a da bir makale yazdırdı. Makalede, “İngiliz ve Britanya bayraklarının bu birleşimi, her ikisi de şu anda tehdit altında olan ülkenin kültürünü ve devletin egemenliğini simgeleyen anlamlarla doludur” denildi.
