Home SAĞLIK DÜNYA'DA SAĞLIK TAM YAĞLI SÜT ÜRÜNLERİ DAHA SAĞLIKLI OLABİLİR Mİ?

TAM YAĞLI SÜT ÜRÜNLERİ DAHA SAĞLIKLI OLABİLİR Mİ?

0

TAM YAĞLI SÜT ÜRÜNLERİ DAHA SAĞLIKLI OLABİLİR Mİ?

1980’lerden bu yana, federal sağlık yetkilileri Amerikalılara tam yağlı süt ürünleri yerine yağsız süt ve az yağlı yoğurt gibi daha az yağlı süt ürünlerini tercih etmelerini tavsiye ediyor. Ancak Sağlık Bakanı Robert F. Kennedy Jr. ve ‘Amerika’yı Yeniden Sağlıklı Yap’ hareketinin diğer önde gelen isimleri, yakın zamanda yayınlanacak olan ve sağlıklı beslenme konusunda rehberlik eden Dietary Guidelines for Americans (Amerikalılar için Beslenme Rehberi) adlı kılavuzda tam yağlı süt ve diğer süt ürünlerini “yükselteceklerini” açıkladılar.

Sağlık uzmanları, doymuş yağ oranı yüksek olduğu için tam yağlı süt ürünlerinden kaçınılmasını uzun süredir tavsiye ediyorlar. Doymuş yağların aşırı tüketimi kolesterolü ve kalp hastalığı riskini artırabilir. Ayrıca, yağ oranı azaltılmış ürünlere göre kalori içeriği daha yüksek, bu da kilo alma veya obeziteye yakalanma riskini artırabilir. Ancak bu tavsiyeler, doymuş yağ oranı yüksek diyetler ile kalp hastalığı arasında bağlantı olduğunu ortaya koyan eski araştırmalara dayanıyordu, buna karşılık süt ürünlerinin sağlık üzerindeki etkilerini özel olarak incelemiyordu.

Tufts Üniversitesi’nden kardiyolog Dr. Dariush Mozaffarian, Amerikalılara, sağlığa daha iyi olduklarını gösteren “neredeyse hiçbir kanıt olmadan” az yağlı süt ürünlerini tercih etmeleri gerektiğinin söylendiğini belirtiyor.

Ohio State Üniversitesi’nden Prof. Richard Bruno da, süt ürünlerinin sağlığı nasıl etkilediğine dair son zamanlarda ortaya çıkan kanıtlara bakıldığında, araştırma sonuçlarının “çok farklı” olduğunu vurguluyor: “Bazıları süt ürünlerinin zararlı ya da yararlı olmadığını, bazıları ise biraz zararlı olabileceğini, bazıları ise aslında çok yararlı olduğunu söylüyor”

ŞAŞIRTAN SONUÇLAR

On yıllar boyunca yapılan çeşitli araştırmalar, farklı türde süt ürünleri tüketen insanların sağlığına ne olduğunu inceledi ve farklı sonuçlar elde etti. Örneğin, Ekim ayında Norveç’te yaklaşık 74 bin yetişkini kapsayan bir araştırmada, araştırmacılar en fazla tam yağlı süt tüketenlerin, en az tüketenlere göre kardiyovasküler hastalıklardan ölme olasılığının yüzde 7 daha fazla olduğunu ortaya koydu. Ancak eylül ayında yapılan ve ABD’de yaklaşık 3 bin 100 yetişkini 25 yıl boyunca izleyen başka bir araştırma, farklı bir sonuca vardı.

En fazla tam yağlı süt ürünü (tam yağlı süt ve peynir dahil) tüketenlerin, en az tam yağlı süt ürünü tüketenlere göre kalp hastalığının erken belirtisi (koroner arter kalsifikasyonu) geliştirme riski yüzde 24 daha düşük çıktı.

2016 yılında yapılan küçük bir randomize klinik çalışma daha nötr bir sonuç ortaya koydu: Tam yağlı süt ürünlerini içeren, kan basıncını düşüren bir diyetin uygulanması, düşük yağlı süt ürünlerini içeren bir diyetin uygulanması kadar kan basıncını düşürdü.

Araştırmalar ayrıca, tam yağlı süt ürünlerinin kalori içeriği daha yüksek olmasına rağmen, yağ oranı düşük süt ürünlerine göre daha fazla kilo alımına neden olmadığını gösterdi. 2020 yılında 28 araştırmanın analizinde, araştırmacılar tam yağlı süt tüketen çocukların, yağ oranı düşük süt tüketen çocuklara göre daha fazla kilo almaya eğilimli olmadıklarını belirledi. 2014 yılında yetişkinler üzerinde yapılan daha eski bir araştırma da aynı sonuca vardı.

Bununla birlikte, dünyanın dört bir yanından bir grup beslenme uzmanı, mayıs ayında The American Journal of Clinical Nutrition dergisinde, son araştırmaların çoğunun, kardiyovasküler sağlık söz konusu olduğunda, az yağlı süt ürünlerinin tam yağlı süt ürünlerine göre daha tercih edilebilir görünmediğini veya tam tersinin geçerli olduğunu gösterdiğini yazdı.

Etiketler: #Tamyağlı #Süt Ürünleri #Peynir #Yoğurt #Az Yağlı #Kardiyolog #Kroner Arter

NO COMMENTS

Bir Cevap YazınCevabı iptal et

Lefke Haber TV sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya Devam Edin

Exit mobile version