TAKSİM SAHASINDA ORAKLI-ÇEKİÇLİ VE YILDIZLI SOVYET BAYRAĞI – IV
Avangart’ın Çetinkaya TSK Maçı ve Adadan Ayrılışı / 22 Mart 1961
– IV-
Doç. Dr. ELNUR ĞAYEV
Çetinkaya TSK – Avangart Maçı Hazırlıkları
Nihayet ki, yazımızın merakla beklenen Taksim sahasında oraklı-çekiçli ve yıldızlı Sovyet Bayrağı kısmına geldik, yani Çetinkaya TSK – Avangart maçına. Çünkü Avangart takımının Ada’dan ayrılmadan, sonradan programına eklenen bir Çetinkaya TSK maçı daha vardı. Maç 22 Mart 1961 tarihinde Çarşamba günü saat 15.30’da Lefkoşa’da Taksim Stadı’nda oynanacaktı.
Fileléftheros gazetesi Avangart’ın Çetinkaya TSK ile oynayacak olan maçın haberini 18 Mart tarihli sayısında duyursa da Ada’nın Türk medyasının Bozkurt gazetesi daha 11 Mart günü futbolseverlere haberi servis etmişti:
“Öğrendiğimize göre Çetinkaya futbol takımı 22 Mart 1961 Çarşamba günü Lefkoşa Taksim stadında Rusya’nın meşhur takımlarından Avangart takımı ile bir maç yapacaktır”.
Bozkurt gazetesi maçtan önceki gün yaydığı maç haberinde ise Avangart takımının “Rusya’nın meşhur takımlarından” olduğunu ve “Rusya’nın en kuvvetli takımlarından olup Lig Cetvelinde iyi bir yer işgal ettiğini” duyuruyordu.
Maçın sonucu hem Rum, hem de Türk tarafında merakla bekleniyordu. 4 güçlü Rum takımını yenen Avangart takımına, Ada’nın güçlü Türk takımı Çetinkaya TSK karşı koyabilecek miydi? Bu sorudan hareketle Avangart’ın Rum takımlara karşı aldığı sonuçlar Çetinkaya – Avangart maçının önemini daha da artırıyordu.
Çetinkaya oyuncularının taraftarına Avangart maçında azimli bir oyun seyrettireceğine inanılıyordu. Çünkü Kıbrıs ve Lefkoşa karmalarına alınan Çetinkayalı futbolcular güzel oyunlar sergilemiş ve Kıbrıs futbolunda söz sahibi olmaya muvaffak olmuşlardı. Kıbrıs’ta iyi forvet, orta saha ve savunma hattına sahip olan Çetinkaya takımından beklentiler yüksekti.
Bozkurt gazetesi maç günü yayınlanan sayısında iki kuvvetli takımın oynayacağı maçın skorunu tüm Ada spor çevrelerinin merak ettiğini yazdıktan sonra farklı takımları tutan Türk seyircilerine seslenmeyi de ihmal etmiyordu:
“Kalabalık bir seyirci tarafından takip edilmesi beklenen bugünkü maçta, Türk seyircilerin hangi kulübe mensup olurlarsa olsunlar Çetinkaya’yı tutmaları ve devamlı tezahüratta bulunmaları bir millî vazifedir. Bugün sahada Gençlik Gücü’ne, Yenicami’ye, Kaymaklı’ya ve yahut Doğan’a, Türk Gücü’ne rakip bir Çetinkaya değil, Kıbrıs Türk futbolunu temsil eden bir Çetinkaya vardır. Kulüpçülüğü unutmalı ve bugün hepimiz Çetinkaya için devamlı tezahürat yapmalıyız. Rus takımına karşı elde edilecek bir galibiyet veya iyi derece yalnız Çetinkaya’ya ait olmayıp, bütün Kıbrıs Türklerine ait olacaktır.
Çetinkayalı futbolcular da bunu göz önünde bulundurmalı ve bugün canlarını dişlerine takarak bütün güçleriyle, canla başla oynamalı ve yüzümüzü güldürecek bir netice almalıdırlar.”
Avangart takımının teknik ekibi, yönetici ve futbolcuları maçtan önceki gün Çetinkaya Lokali’ni ziyaret ettiler. Son antrenmanlarını maçtan önceki gün öğleden sonra saat 12.30’da Taksim Stadı’nda yaptılar. 2 saate yakın devam eden antrenmanda bilhassa Avangart’ın Türk futbolcusu Tevfik Ahmet’in topla yaptığı gösteriler dikkatleri çekti.
Çetinkaya TSK – Avangart 0 – 6
Heyecanla beklenen gün ve saat geldi. Taraftarlar Taksim Stadı’na akın ettiler.
Maçı takip eden davetliler arasında Kıbrıs Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Yardımcısı Dr. Fazıl Küçük, Türkiye Cumhuriyeti Kıbrıs Büyükelçisi Emin Dirvana ve Sovyet Büyükelçisi Germosin de bulunuyordu. Maç öncesi seremonide Dr. Fazıl Küçük ve Sovyet Büyükelçisi sahaya inerek futbolculara başarılar dilediler, hep beraber resim çekildi.
Avangart takımının maç 11’i medyaya yansımasa da Çetinkaya TSK 11’ini Bozkurt gazetesinde yakalamak mümkündür: Şevki, Yılmaz, Ali, Ergün, Ahmet, Mustafa, Erdoğan (K. Özer), Erol, Özer (B. Ayhan), K. Ayhan ve Debbağoğlu.
İngiliz hakemin yönettiği maça Mağusa Türk Gücü’nden Erdoğan’ı da takviye eden Çetinkaya takımı hızlı başladı. Maç başında pozisyonlar da yakalandı. Ara paslarında kaleciyle karşı karşıya kalındı. Frikik vuruşları kullanıldı. Fakat Avangart savunmasını ve kalecisini geçmek mümkün olmadı.
- Ayhan canla başla oynamasına rağmen ayağında fazla top tutmasıyla eleştirildi. Kaleci Şevki zor vuruşları kurtarmasına rağmen hatalı goller yemekten kurtulamadı. Bozkurt gazetesine göre, Ahmet bozuk, Yılmaz ve Ali iyi idiler, büyük Özer’in gününde olmayışı, Debbağoğlu, Erol, B. Ayhan ve Erdoğan’ın isteksiz oyunları Çetinkaya takımına şeref sayısını bile kaydedememelerine sebep oldu.
Avangart takımı Ada’da oynadığı diğer maçlardaki gibi etkileyici bir oyun sergiledi. 15. dakikada kazandığı penaltı atışıyla 1 – 0 öne geçti. 32. dakikada kaleci Şevki’nin art arda kurtarışları yeterli olmayınca Avangart skorda 2 – 0’ı yakaladı. Devrenin sonlarına doğru Çetinkaya savunma oyuncularını çalımlayarak geçen Avangart’ın Türk oyuncu Tevfik Ahmet ilk yarının skorunu belirledi: 3 – 0. Avangart takımı ikinci yarının 20., 34. ve 40. dakikalarında 3 gol daha atarak sahadan 6 – 0 gibi farklı bir skorla ayrıldı. Çetinkaya takımı ikinci yarıda da gol pozisyonları yakaladı, fakat son vuruşlar isabetli değildi. Çetinkaya takımı da Rum takımları gibi Sovyet takımının hızlı ve etkili hücumlarını durduramamıştı.
Maç bitiminde Kıbrıs Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Yardımcısı Dr. Fazıl Küçük Avangart takımı kaptanına kupa taktim etti.
Maçtan sonraki günlerde Çetinkaya TSK – Avangart maçının özellikleriyle ilgili Nacak gazetesine yansıyan haberde maçın farklı ve ilginç yönlerine dikkat çekiliyordu. Makalemin başlığını da alıntıladığım ilgili haber aşağıdaki gibidir:
“1. Avangart futbolcularının ayaklarının muhtelif yerlerinde orak-çekiç ve yıldızdan müteşekkil Rus bayrağının çizgileri vardı. Futbolcular adeta markalandırılmışlardı.
- Şevki kesilemeyecek, gol olabilecek derecede şutları önleyebiliyor, bayağı bir kalecinin ise kesebileceği beklenmedik golleri kurtaramıyordu. Yediği beş golün dördünde hatalıydı.
- Ahmet Yusuf Avangart maçının yirminci dakikasında üzerine doğru gelen bir şuta öyle bir kafa salladı ki top 45 metre öteye düştü.
- Taksim sahasında ilk defa olarak oraklı, çekiçti yıldızlı Rus bayrağı dalgalanmıştır.”
Maçların Ardından…
Avangart takımının 10 Mart 1961 tarihinde başlayan Kıbrıs seferi 22 Mart 1961 tarihinde sona erdi. Çetinkaya TSK maçı sonrası aynı gün misafir takım Ada’dan ayrıldı.
Kıbrıs takımları Sovyet ekibi olan Avangart takımıyla oynadıkları 5 maçı da kaybettiler fakat yenilgiden çok farklı bir futbol anlayışına sahip olan takımla maç yapmaları önemliydi. Teknik kapasitesi yüksek, etkili ve hızlı hücumlara çıkabilen, takım oyunu ve uyumu sergileyen bir sistem takımıyla oynamak Kıbrıs Rum ve Türk takımları için bir şanstı.
1961 sezonunu Sovyetler Birliği futbol liginde 6. sırada tamamlayacak olan Avangart takımının Kıbrıs’ı ziyareti ve burada oynadığı maçlar kuşkusuz adada yaşanan en önemli futbol olaylarından biri olmuştur.
Kaynaklar:
Fileléftheros (O Φιλελεύθερος-Liberal) 18 Mart 1961
Fileléftheros (O Φιλελεύθερος-Liberal) 21 Mart 1961
Nacak, 24 Mart 1961, Yıl: 2, Sayı 97.
Bozkurt, 11 Mart 1961, Yıl: 10, Sayı 1758.
Bozkurt, 21 Mart 1961, Yıl: 10, Sayı 1766.
Bozkurt, 22 Mart 1961, Yıl: 10, Sayı 1767.
Bozkurt, 23 Mart 1961, Yıl: 10, Sayı 1768.
Not. Rumca yayınlanan Fileléftheros gazetesini taramama yardımcı olan Girne Milli Arşiv ve Araştırma Dairesi’nden Alphan Beyazıoğlu’na teşekkür ediyorum.